Alles over aanloopkosten

Aanloopkosten voor zzp’ers

Lees dit artikel indien:

Je ondernemer/zzp’er bent geworden in de afgelopen vijf jaar
Je kosten hebt gemaakt die een zakelijk karakter hebben
Je deze kosten nog niet hebt opgevoerd omdat je toen geen ondernemer/zzp’er was

Vaak krijgen wij de vraag hoe het zit als je kosten hebt gemaakt voor jouw start als ondernemer. Kun je deze nog aftrekken? Krijg je de btw nog terug? En tot hoever gaat dit terug? De Belastingdienst heeft daar gelukkig een regeling voor: Aanloopkosten!

Btw terugvragen over de afgelopen vijf jaar

Alle gemaakte kosten van de afgelopen vijf jaar mag je opgeven als kosten. Normaal gesproken doe je dit natuurlijk in jouw aangifte via de website van de Belastingdienst. Bij aanloopkosten gaat dit echter net iets anders.

Btw terugkrijgen over aanloopkosten

Je kunt een brief schrijven naar de Belastingdienst waarin je aangeeft dat je kosten hebt gemaakt om jouw onderneming te starten. Dit zijn bijvoorbeeld advieskosten, coaching, een PC/laptop, etc.
Je krijgt hier de btw over terug. Soms niet alle btw maar in veel gevallen wel (bijvoorbeeld in geval van beroepen met alleen/grotendeels btw vrijgestelde diensten).
Bewaar alle bonnen dus goed. Het kan een hoop schelen!

Je kunt waarschijnlijk wel voorstellen dat de btw een flinke kostenpost kan zijn. Een laptop gekocht in de winkel voor €1210 heeft €210 aan btw (21%) in het bedrag wat je terug kunt krijgen.
Tel daar nog wat advieskosten bij op, kantoorartikelen etc. en je zit snel aan een paar honderd euro aan btw.

Aanloopkosten verwerken in de inkomstenbelasting

Als je start ben je ondernemer voor de Inkomstenbelasting en het zou natuurlijk wenselijk zijn dat jij de gemaakte kosten ook hiervoor kunt opvoeren. Dat betekent namelijk dat je over dat bedrag geen inkomstenbelasting meer hoeft te betalen. Noteer ook alvast jouw uren, of misschien met terugwerkende kracht als je dit nog kunt. Deze uren mag je namelijk ook meenemen voor jouw eerste aangifte. Dit is interessant voor de zelfstandigenaftrek.

Laptop, auto en andere bedrijfsmiddelen inbrengen in de eenmanszaak

Als je eenmaal gestart bent als zzp’er kun je jouw privé goederen in jouw onderneming inbrengen. Denk daarbij aan een laptop, auto of andere zaken. Van belang is dat je deze goederen voor tenminste meer dan 10% zakelijk gebruikt. Als je dat niet doet mag je de kosten namelijk niet in jouw onderneming opnemen als bedrijfsmiddelen.

Aanloopkosten verwerken in je boekhouding

Hoe doe je dit dan praktisch? Het is eigenlijk vrij gemakkelijk te realiseren. Je moet de waarde weten van jouw bedrijfsmiddel op het moment dat je het in de boekhouding opneemt. Stel dat je een laptop hebt gekocht in 2020 maar je bent gestart als ondernemer in 2021, dan is jouw laptop bij start van jouw ondernemering minder waard dan het bedrag dat op de bon staat. Als vuistregel kun je hanteren dat er 20% per jaar wordt afgeschreven. Een laptop van € 1.000 is dus in dit voorbeeld nog € 800 waard zodra deze wordt ingebracht in 2021.

Vervolgens geef je die waarde op op jouw balans. Bedrijfsmiddelen zet je op de balans onder Activa en vervolgens onder materiële vaste activa. Is dit abracadabra? Probeer dan eens onze software. In onze inkomstenbelastingtool staat precies hoe je dit moet verwerken bij de aangifte inkomstenbelasting.

Praktisch – brief schrijven

Als je alle bonnen hebt verzameld, eventueel jouw uren hebt opgeschreven dan is het tijd om een brief te sturen naar een belastingkantoor in de buurt. Hieronder kun je een voorbeeldbrief downloaden. Voeg nog wel even jouw bonnen als kopie toe. De inspecteur moet natuurlijk wel weten om wat voor een bedragen en kosten het gaat.

Voorbeeldbrief aanloopkosten

Wil je hulp bij jouw aangifte aanloopkosten? Neem dan even
contact met ons op.