Alles over aanloopkosten

laptop en papier op achtergrond auteur op voorgrond
Aanloopkosten

Lees dit artikel indien:

Je ondernemer bent geworden in de afgelopen vijf jaar
Je kosten hebt gemaakt die een zakelijk karakter hebben
Je deze kosten nog niet hebt opgevoerd omdat je toen geen ondernemer was

Vaak krijgen wij de vraag hoe het zit als je kosten hebt gemaakt voor jouw start als ondernemer. Kun je deze nog aftrekken? Krijg je de btw nog terug? En tot hoever gaat dit terug? De Belastingdienst heeft daar gelukkig een regeling voor: Aanloopkosten!

Vijf jaar
Alle gemaakte kosten van de afgelopen vijf jaar mag je opgeven als kosten. Normaal gesproken doe je dit natuurlijk in jouw aangifte via de website van de Belastingdienst. Bij aanloopkosten gaat dit echter net iets anders.

Btw terugkrijgen
Je kunt een brief schrijven naar de Belastingdienst waarin je aangeeft dat je kosten hebt gemaakt om jouw onderneming te starten. Dit zijn bijvoorbeeld advieskosten, coaching, een PC/laptop, etc.
Je krijgt hier de btw over terug. Soms niet alle btw maar in veel gevallen wel (bijvoorbeeld in geval van beroepen met alleen/grotendeels btw vrijgestelde diensten).
Bewaar alle bonnen dus goed. Het kan een hoop schelen!

Je kunt waarschijnlijk wel voorstellen dat de btw een flinke kostenpost kan zijn. Een laptop gekocht in de winkel voor €1210 heeft €210 aan btw (21%) in het bedrag wat je terug kunt krijgen.
Tel daar nog wat advieskosten bij op, kantoorartikelen etc. en je zit snel aan een paar honderd euro aan btw.

Inkomstenbelasting
Iedereen die start als ondernemer is zich, als het goed is, bewust van de fiscale gevolgen. Niet alleen de plichten maar ook de rechten zoals aftrekposten. De aftrekposten die je hanteert als je eenmaal bezig bent zijn net zo goed van toepassing wanneer je dit opgeeft als aanloopkosten.

Als je start ben je ondernemer voor de Inkomstenbelasting en het zou natuurlijk wenselijk zijn dat jij de gemaakte kosten ook hiervoor kunt opvoeren. Dat betekent namelijk dat je over dat bedrag geen inkomstenbelasting meer hoeft te betalen. Noteer ook alvast jouw uren, of misschien met terugwerkende kracht als je dit nog kunt. Deze uren mag je namelijk ook meenemen voor jouw eerste aangifte. Dit is interessant voor de zelfstandigenaftrek.

Schrijven die hap!
Als je alle bonnen hebt verzameld, eventueel jouw uren hebt opgeschreven dan is het tijd om een brief te sturen naar een belastingkantoor in de buurt. Hieronder kun je een voorbeeldbrief downloaden. Voeg nog wel even jouw bonnen als kopie toe. De inspecteur moet natuurlijk wel weten om wat voor een bedragen en kosten het gaat.

Wil je hulp bij jouw aangifte aanloopkosten? Neem dan even
contact met ons op. Voor een adviesgesprek en het versturen van de brief betaal je slechts €45,-. Peanuts als je dat vergelijkt met wat je terug kunt krijgen!

Download de brief!