Een auto van de zaak als zzp’er

Dashboard van auto kijkt uit over de weg, auteur blog in cirkel op voorgrond

Privé of zakelijk rijden

Waar doe je eigenlijk goed aan als zzp’er met een auto? Wil je een eigen auto van de zaak? Of “leen” je als het ware liever jouw auto aan de zaak? En met welke (belasting)regels heb je te maken zodat je het goed doet?

Het probleem met een auto zakelijk of privé bezit is dat het niet zo eenvoudig is. Er zitten aan beide varianten haken en ogen maar er zijn ook zeker voordelen. Zo heb je als zzp’er de mogelijkheid om bijvoorbeeld de btw terug te vragen over brandstof. Ook als de auto privébezit is.

Een belangrijk onderscheid

Vaak raken er een aantal zaken, zoals diverse belastingen, door elkaar. Begrijpelijk, want er komt nogal veel bij kijken!

Het besluit of een auto zakelijk of privé bezit is, is alleen van belang voor de inkomstenbelasting. De btw mag je namelijk sowieso terugvragen, weliswaar met een privécorrectie.

Let op: het gaat hier dus om bezit! Niet of je de auto zakelijk of privé rijdt. Met zakelijk bezit is de auto dus letterlijk een auto van de zaak. De auto maakt onderdeel uit van jouw eenmanszaak. (onderscheid 1). Daarnaast heb je dus te maken met twee belastingen, de btw en de inkomstenbelasting, waarvan het slechts voor de inkomstenbelasting van belang is wat je kiest. (onderscheid 2)

De inkomstenbelasting

Als je de auto privé bezit mag je €0,19 per zakelijk gereden kilometer opgeven als kosten. Hiermee verlaag je jouw winst waardoor je minder belasting betaalt.

Als je de auto zakelijk bezit mag je werkelijk alle gemaakte kosten opgeven. Dit klinkt interessant. Let er wel op dat je te maken krijgt met zogenoemde “bijtelling” wanneer je deze auto ook gebruikt voor privéritten. Vaak is dit niet interessant voor de meeste zzp’ers omdat dit bedrag gebaseerd is op de nieuwwaarde. Tegelijkertijd mag je de waardevermindering van de auto wel weer meenemen als kosten en in sommige gevallen hem ook meenemen voor de KleinschaligheidsInvesteringsAftrek. (KIA)
(Alleen wanneer het een autobus of bestelauto betreft)
Om je op weg te helpen hebben we een Excel voor je gemaakt waarin je jouw situatie kunt berekenen.

De btw

Dit is weer heel anders! Je kunt ook hier weer kiezen voor twee scenario’s. Het maakt hier overigens niet uit of het een auto van de zaak is, dat staat daar compleet los van. Het gaat hier enkel om het gebruik van de auto. De eerste houdt in dat je alle btw terugvraagt en aan het eind van het jaar een privécorrectie betaalt. Deze privécorrectie is gebaseerd op de waarde van jouw auto. Het tweede scenario is dat je de werkelijke kilometers bijhoudt en vervolgens op basis daarvan een verdeling zakelijk/privé gebruik van de auto maakt. Dit kost meer werk, maar van de andere kant heb je vaak al een zakelijke kilometeradministratie op het moment dat je de auto privé bezit. In dat geval loont het wel om het een en ander uit te rekenen. Check ook wat de Belastingdienst hierover zegt.

Conclusie

Belangrijk is dat je alles afweegt om voor jezelf tot de meest voordelige oplossing te komen. Er wordt van je verlangd dat je een consistente lijn doorzet met betrekking tot dit soort kosten.Hetgeen je eenmaal hebt gekozen moet je dan ook doorzetten. Per jaar switchen kan problemen opleveren bij een controle door een belastinginspecteur.

Je kunt met onze berekening zelf uitrekenen hoe je dit het beste aan kan pakken. Als je toch liever ondersteuning krijgt bij het uitzoeken wat voor jou voordelig is kun je één van onze experts inschakelen. >> Bekijk hier de mogelijkheden. <<

Direct in je mailbox!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.