Bankkosten opvoeren als kosten

Maak je kosten voor jouw (zakelijk) betaalrekening?

Waarschijnlijk wel! Afhankelijk van bij welke bank je klant bent variëren deze kosten tussen de €30,- en de €200,- per jaar.
(Ook afhankelijk van hoeveel transacties en incasso’s natuurlijk 😉 ).
Deze kosten wil je natuurlijk opgeven als kosten omdat dit er uiteindelijk voor zorgt dat je minder inkomstenbelasting betaalt.

Hoe doe je dat, en mag dat “zomaar”?

Kun je kosten voor jouw betaalrekening opvoeren als ondernemer?

Uiteraard! Net als bij elke andere kostenpost moet jij jezelf afvragen: is het motief en gebruik voor/van deze kosten (in beginsel) zakelijk?
Een zakelijke rekening zou je niet zo snel privé afsluiten, als het gebruik ook (grotendeels) zakelijk is voer je die kosten natuurlijk op.
Als jij dus van mening bent dat het zakelijk is, mag je dit opvoeren. Wel belangrijk is dat je dit ook op een bepaalde manier kunt bewijzen.
Als zelfstandige/zzp’er word je erg vrij in gelaten in het opvoeren van kosten. Er staat een lijstje op de website van de belastingdienst maar deze is niet limitatief.

En hoe zit dat met de btw?

Op diensten van banken zit geen btw, deze kosten zijn vrijgesteld van btw.
Als je ons systeem gebruikt kun je dit het beste opvoeren door het op te geven onder de categorie “Overige” en dan bij de btw-categorie “Vrijgesteld” kiezen.

Ik heb geen zakelijke rekening

Dat maakt niet uit. Als je nu extra kosten maakt met een privé rekening omdat je bijvoorbeeld via een extra privé rekening alle zakelijke betalingen doet en daar tevens alle facturen op laat betalen, dan kun je wel zeggen dat je deze natuurlijk ook zakelijk gebruikt. Neem dan het deel wat het je extra kost als zakelijke kosten op in jouw boekhouding.

Zorg voor bewijs

Je mag kosten enkel opvoeren in jouw boekhouding als je dit kunt ondersteunen met bewijs of een bon. Elke onderneming, en dus ook een bank, is verplicht om een factuur of bon uit te schrijven. Bij de meeste banken kun je jouw factuur online opvragen of downloaden.

Zelfstandigenaftrek 2020

Ben je ondernemer en werk je meer dan 1225 uur per jaar in jouw onderneming? Dan heb je recht op de zelfstandigenaftrek. De hoogte van de aftrek wordt in de aankomende jaren afgebouwd. In 2020 is de zelfstandigenaftrek € 7.030. Naar verwachting zal de zelfstandigenaftrek in 2021 € 6.780 bedragen.

Lees verder »

Btw over reiskosten, hoe zit dat?

Btw over reiskosten – Wat zet je op de factuur? (en andere vragen) Onlangs kregen we de volgende vraag: “Als je een factuur stuurt en je de reiskosten doorberekent aan de klant, moet je over de reiskosten dan btw rekenen? En zo ja, welk tarief? En hoe zit dit wanneer je geen betaalde dienst levert

Lees verder »
Kleineondernemersregeling (KOR) 2020

De kleineondernemersregeling (KOR)

Update 2020 – De kleineondernemersregeling (KOR) De kleineondernemersregeling is aangepast per 1 januari 2020. Deze regeling houdt iets anders in dan voorheen. Voor de oude kleineondernemersregeling kun je naar ons oude blog hieronder. Hoe werkt de kleineondernemersregeling nu (vanaf 2020)? De kleineondernemersregeling is anno 2020 een vrijstelling. Dat betekent dat je géén btw in rekening

Lees verder »

Coronavirus – 5 maatregelen voor ZZP’ers

Coronavirus – 5 maatregelen voor ZZP’ers Allereerst: we hopen van harte dat je gezondheid goed is en dat de grootste paniek een beetje gezonken is. Hoewel een aantal van jullie wellicht veilig zitten met een baan in loondienst, weet ik zeker dat een heel aantal van jullie de afgelopen week slapeloze nachten heeft gehad. Paniek

Lees verder »

Cadeautips voor ondernemers

Opzoek naar een leuk cadeau voor je ondernemende vriend of vriendin of zoek je zelf inspiratie voor op je lijstje? We hebben een aantal nuttige cadeaus voor je op een rijtje gezet. Voor de Ik ben altijd alles kwijt-ondernemer Stop met zoeken naar losse pasjes of je portemonnee onder in je tas. De Secrid miniwallet

Lees verder »

Gratis Cursus
Boekhouden & belastingen
voor ZZP'ers

Ruim 500 ZZP’ers gingen je voor. 
Doe je ook mee met onze gratis 
e-mailcursus? >> meer informatie

Doe je ook mee met onze gratis 
e-mailcursus? 

Zo werkt het:
2x per week ontvang je een mail met informatie over boekhouden en belastingen die je moet weten als zzp’er.

Na een aantal weken stopt de cursus vanzelf. Tussentijds uitschrijven kan altijd mocht het toch niets voor je zijn.

Ruim 500 ZZP’ers gingen je voor.
Doe je mee?

Jouw gegevens zijn veilig bij ons. Door je aan te melden ga je akkoord met ons privacy statement.