Moet ik als zzp’er alle transacties in de boekhouding verwerken?
Dat hangt ervan af. Maak je gebruik van het kasstelsel? Of van het factuurstelsel? De meeste zzp’ers maken gebruik van het factuurstelsel, maar dat is helaas niet voor iedere ondernemer mogelijk.
Factuurstelsel – factuurdatum is leidend
Met het factuurstelsel kijken we niet naar de daadwerkelijke betalingen maar naar de verstuurde facturen en de ingeboekte bonnen. Het belangrijkste is dat je een factuur aanmaakt voor degene van wie je de betalingen ontvangt. De banktransacties of de kas is dan dus niet leidend.
Transacties waarvoor je geen factuur hebt gemaakt of bon hebt ontvangen hoeven dus niet in jouw boekhouding.
Factuurstelsel – voordeel
Het voordeel van het factuurstelsel is dus dat je niet alle transacties hoeft te administreren. Als je een keer privé betaalt vanaf jouw zakelijke rekening dan is gewoon een privéonttrekking en hoef je daar verder niks mee. Met het factuurstelsel heb je dus potentieel minder administratie.
Kasstelsel – betaaldatum is leidend
Het kasstelsel werkt anders dan het factuurstelsel. Bij het kasstelsel moet je wél elke transactie administreren. Sommige ondernemers ontkomen daar niet aan. Daarnaast is niet de factuurdatum of de datum van de bon het meest belangrijk in jouw administratie, maar in dit geval is de datum van betaling (betaaldatum) doorslaggevend voor jouw belastingaangiften.
Kasstelsel – Verplicht voor sommige ondernemers
Het kasstelsel is verplicht voor de volgende ondernemers:
- winkeliers (waaronder webwinkels)
- marktkooplieden
- schoenmakers (voor het repareren van schoenen)
- kappers
- glazenwassers
- wasserijen
- fietsenmakers
- schoonheidsverzorgingsbedrijven
- behangers
- stoffeerders
- horecabedrijven
- autorijscholen
- advocaten die hun praktijk alleen uitoefenen
- ondernemers die voor meer dan 90% van hun omzet goederen of diensten leveren vanuit een inrichting die bestemd is voor het leveren van goederen en diensten aan particulieren
Kasstelsel – Voordeel
Het kasstelsel klinkt misschien nadelig omdat dit potentieel meer administratie oplevert, maar er zit ook een voordeel aan. Je mag namelijk btw betalen over de periode waarin je de bedragen ook daadwerkelijk hebt ontvangen. Heb je een klant die niet betaalt? Dan hoef je dus ook geen btw voor te schieten.
Bron: Belastingdienst