IB aangifte – Saldo Fiscale winstberekening

Inkomstenbelastingaangifte

De aangifte inkomstenbelasting staat weer voor de deur. Alles is tot nu toe prima gegaan, de omzet en kosten zijn ingevuld en de instrumenten en auto staan weer op de balans. Maar wat is die melding waar je elk jaar toch weer mee worstelt?

“Het saldo fiscale winstberekening (niet ingevuld) is niet gelijk aan uw saldo winst en verliesrekening of aan het winst aandeel van uw onderneming.”

Veel ondernemers herkennen deze melding maar hebben geen idee waar ‘het hem in zit’. Wat zie je over het hoofd?

De oplossing
Je hebt winst gemaakt in dit jaar. Jouw bedrijf is dus ‘rijker’ geworden. Er stond namelijk minder saldo op je (zakelijke) bankrekening voordat je de facturen ging sturen. Dit verschil wordt aangeduid als winst.
Maar het is nogal onzinnig om jouw geld in de onderneming ‘te laten zitten’. Als het geld op de rekening blijft staan van jouw bedrijf dan zou je er niks mee mogen doen. Gelukkig is dat niet het geval!

Omdat je het geld, zoals de meeste ondernemers, hoogstwaarschijnlijk nodig hebt om te kunnen leven maak je gebruik van zogeheten ‘privéonttrekkingen’.
Je stort geld naar jouw privérekening en er verdwijnt dus geld vanuit jouw bedrijf. Maar ook zaken zoals eten/drinken waar de privécorrectie van toepassing is.

Hier gaat het mis!

Dit moet je namelijk ook administreren. Hoe doe je dat?
Heel simpel: Box 1 Winst Uit Onderneming van de inkomstenbelasting heeft een tabblad met privéonttrekkingen.

Als je deze aanvinkt dan kom je op het scherm waarin je nog kunt kiezen hoe je deze privéonttrekking verdeelt. De meeste ondernemers maken gebruik van de Privéonttrekking in contanten.

Is dat niet het geval? Vul dan het deel wat op jouw zakelijke rekening staat in bij Liquide Middelen op Activakant van de balans en hetzelfde bedrag op de Passivakant onder eigen vermogen.

Wij kunnen uiteraard ook de aangifte voor je doen. Bekijk hier onze prijzen en neem even contact met ons op!

De theorie achter deze oplossing

Ok, nu heb je het misschien opgelost, maar wellicht wil je eigenlijk nog veel liever weten hoe het nu écht zit.

De theorie achter de fiscale winstberekening is een redelijk eenvoudig concept, al heb je waarschijnlijk al gemerkt dat het in de praktijk iets lastiger is. 🙂

Je kunt winst op twee manieren bepalen:

  1. Alle facturen bij elkaar optellen, daar vervolgens alle kosten en afschrijvingen afhalen = winst (winstberekening via de winst- en verliesrekening)
  2. Eigen vermogen aan het eind van het jaar -/- het eigen vermogen aan het begin van het jaar + onttrekkingen – stortingen = winst (via de balans, ook wel fiscalewinstberekening)

Omdat je op beide manieren de winst kunt bepalen zitten deze methoden allebei in de aangifte inkomstenbelasting. Het is namelijk een controlemiddel om te checken of jouw winstberekening wel klopt. Waar veel zzp’ers echter tegenaan lopen is dat zij niet precies weten wat ze aan hun onderneming hebben onttrokken of hebben gestort. Dit gaat namelijk niet alleen over geld maar ook over verschillen die ontstaan door belastingregels.

Hieronder een kort rekenvoorbeeld:

Stel dat jouw winst op basis van de eerste methode (Facturen minus kosten&afschrijvingen) 10.000 is.

Stel dat jouw eigen vermogen aan het eind van het jaar 15.000 is (EV Eind). Aan het begin was dit 9.000 (EV Begin). Zonder rekening te houden met ontrekkingen en stortingen zou je nu zeggen dat op basis van de tweede methode jouw winst 6.000 euro zou moeten zijn. Maar je weet dat dit niet klopt. Methode 1 zegt namelijk iets anders. De meest voor de hand liggende verklaring is dat je 4.000 euro uit jouw onderneming hebt gehaald om van te leven. Deze ontrekking moet je dus nog corrigeren.

De rekensom volgens de fiscalewinstberekening is dan (EV Eind) -/- (EV Begin) +/+ (Onttrekking) -/- (Storting) = winst.
Met de cijfers ingevuld komen we dan op (15.000) -/- (9.000) +/+ (4.000) -/- (0) = 10.000 euro.

Dat bedrag herkennen we 🙂 Dat is namelijk gelijk aan de winst zoals we dat hebben vastgesteld volgens de eerste methode.

Hopelijk heb je hier iets aan gehad. Mocht je meer van dit soort uitleg willen om beter te begrijpen wat er in jouw onderneming gebeurd, neem dan een kijkje bij onze gratis e-mailcursus.

 

 

GERELATEERDE ARTIKELEN

Aan- en afmelden voor de KOR

Hoe meld je je aan voor de Kleine OndernemersRegeling (KOR) Je kunt gebruik maken van de KOR als je minder dan 20.000 euro omzet per jaar behaald. Meer info over de regeling kun je in deze blog lezen. De Belastingdienst stelt een aanmeldformulier beschikbaar. Dit aanmeldformulier moet uiterlijk vier weken voor de ingangsdatum van het

Lees verder »

Tijd voor de btw-aangifte van Q3 2020!

Btw-aangifte kwartaal 3 van 2020 Het is weer tijd om btw-aangifte te doen. Vind je het lastig om zelf de btw-aangifte te doen? Of heb je misschien wel een vraag over een specifiek btw-onderwerp? Check dan onze speciale btw-pagina. Je kunt ook ons btw-aangifte stappenplan downloaden. Daarmee doe je vrij gemakkelijk zélf de btw-aangifte. En

Lees verder »

Prinsjesdag 2020

Prinsjesdag 2020 – Wat wijzigt er voor jou (als ZZP-er)? Gisteren vond traditiegetrouw, op de derde dinsdag van september, Prinsjesdag weer plaats. Naast dat Koning Willem Alexander de troonrede uitspreekt staat deze dag ook in het teken van het Belastingplan 2021. Hierin maakt het Kabinet haar fiscale plannen voor 2021 bekend. Maar wat betekenen deze

Lees verder »

Zelfstandigenaftrek 2020

Ben je ondernemer en werk je meer dan 1225 uur per jaar in jouw onderneming? Dan heb je recht op de zelfstandigenaftrek. De hoogte van de aftrek wordt in de aankomende jaren afgebouwd. In 2020 is de zelfstandigenaftrek € 7.030. Naar verwachting zal de zelfstandigenaftrek in 2021 € 6.780 bedragen.

Lees verder »

Btw over reiskosten, hoe zit dat?

Btw over reiskosten – Wat zet je op de factuur? (en andere vragen) Onlangs kregen we de volgende vraag: “Als je een factuur stuurt en je de reiskosten doorberekent aan de klant, moet je over de reiskosten dan btw rekenen? En zo ja, welk tarief? En hoe zit dit wanneer je geen betaalde dienst levert

Lees verder »
Kleineondernemersregeling (KOR) 2020

De kleineondernemersregeling (KOR)

Update 2020 – De kleineondernemersregeling (KOR) De kleineondernemersregeling is aangepast per 1 januari 2020. Deze regeling houdt iets anders in dan voorheen. Voor de oude kleineondernemersregeling kun je naar ons oude blog hieronder. Hoe werkt de kleineondernemersregeling nu (vanaf 2020)? De kleineondernemersregeling is anno 2020 een vrijstelling. Dat betekent dat je géén btw in rekening

Lees verder »