Voorkom eindejaar stress, 5 tips om je administratie op orde te brengen!

2019 is echt voorbij gevlogen! En wees eens eerlijk… Heb jij je administratie al helemaal up to date? Wees de eindejaar stress voor en begin nu vast met het zetten van de puntjes de i.

Aftrekposten

Geld laten liggen is zonde. Controleer daarom als eerst of je nog aftrekposten mist in je administratie. Denk bijvoorbeeld aan de vaak vergeten telefoon en internetkosten thuis (deze mag je gedeeltelijk opvoeren als je thuis werkt), vakliteratuur, kosten voor het starten van je bedrijf en wellicht reis- en verblijfskosten.

Vrijstellingen / Regelingen

Daarnaast heb je wellicht recht op vrijstellingen of andere regelingen die voor jou positief uit kunnen vallen. Mocht je deze in de loop van het jaar niet hebben toegepast kunnen die bij de jaarafrekening voor een leuke verassing zorgen. Zo heb je misschien wel recht op de kleine ondernemersregeling waarbij je (een deel van) je btw terug kan vragen. Het is dus zeker de moeite waard om hier even in te duiken.

Papierwerk

Om straks je jaarafsluiting snel te kunnen afronden kan je je papierwerk maar beter vast op orde hebben. Maak een (digitale) map aan en verwerk je jaaropgave zodra deze binnenkomen. Zet je gemaakte kosten op een rij, inclusief bonnetjes en vergeet je je urenadministratie niet?

En als je toch bezig bent, plan dan gelijk je aangifte voor 2020. Veel boekhouders hebben het in het eerste kwartaal drukker dan druk. Door nu vast het contact te zoeken staan deze afspraken vast. Je hebt immers toch alles al voorbereid.
Investeren

Staat een nieuwe laptop op de planning maar blijf je het voor je uitschuiven? Wellicht is het toch slimmer om het gewoon te doen. Er zijn namelijk verschillende regelingen waaronder de KIA die je veel voordeel kunnen opleveren. In deze blog lees je meer over het wel of niet doen van een last minute investering, doe er je voordeel mee!

Budget

Vooruit denken hoort ook bij het afsluiten van het jaar. Wat zijn je plannen voor 2020, waar wil je in investeren, welke doelen wil je behalen etc. En vergeet hierin trouwens vooral jezelf niet! Zeker als zzp-er zijn we geneigd om maar “te kijken wat er overblijft”. NIET DOEN! Door een budget te zetten inclusief een vast salaris voor jezelf gun je jezelf zekerheid en rust.

Deze plannen vast opzetten in december zorgt ervoor dat je op 2 januari echt clean kan beginnen en je meteen kan storten op je doelen.

GERELATEERDE ARTIKELEN

Aan- en afmelden voor de KOR

Hoe meld je je aan voor de Kleine OndernemersRegeling (KOR) Je kunt gebruik maken van de KOR als je minder dan 20.000 euro omzet per jaar behaald. Meer info over de regeling kun je in deze blog lezen. De Belastingdienst stelt een aanmeldformulier beschikbaar. Dit aanmeldformulier moet uiterlijk vier weken voor de ingangsdatum van het

Lees verder »

Tijd voor de btw-aangifte van Q3 2020!

Btw-aangifte kwartaal 3 van 2020 Het is weer tijd om btw-aangifte te doen. Vind je het lastig om zelf de btw-aangifte te doen? Of heb je misschien wel een vraag over een specifiek btw-onderwerp? Check dan onze speciale btw-pagina. Je kunt ook ons btw-aangifte stappenplan downloaden. Daarmee doe je vrij gemakkelijk zélf de btw-aangifte. En

Lees verder »

Prinsjesdag 2020

Prinsjesdag 2020 – Wat wijzigt er voor jou (als ZZP-er)? Gisteren vond traditiegetrouw, op de derde dinsdag van september, Prinsjesdag weer plaats. Naast dat Koning Willem Alexander de troonrede uitspreekt staat deze dag ook in het teken van het Belastingplan 2021. Hierin maakt het Kabinet haar fiscale plannen voor 2021 bekend. Maar wat betekenen deze

Lees verder »

Zelfstandigenaftrek 2020

Ben je ondernemer en werk je meer dan 1225 uur per jaar in jouw onderneming? Dan heb je recht op de zelfstandigenaftrek. De hoogte van de aftrek wordt in de aankomende jaren afgebouwd. In 2020 is de zelfstandigenaftrek € 7.030. Naar verwachting zal de zelfstandigenaftrek in 2021 € 6.780 bedragen.

Lees verder »

Btw over reiskosten, hoe zit dat?

Btw over reiskosten – Wat zet je op de factuur? (en andere vragen) Onlangs kregen we de volgende vraag: “Als je een factuur stuurt en je de reiskosten doorberekent aan de klant, moet je over de reiskosten dan btw rekenen? En zo ja, welk tarief? En hoe zit dit wanneer je geen betaalde dienst levert

Lees verder »
Kleineondernemersregeling (KOR) 2020

De kleineondernemersregeling (KOR)

Update 2020 – De kleineondernemersregeling (KOR) De kleineondernemersregeling is aangepast per 1 januari 2020. Deze regeling houdt iets anders in dan voorheen. Voor de oude kleineondernemersregeling kun je naar ons oude blog hieronder. Hoe werkt de kleineondernemersregeling nu (vanaf 2020)? De kleineondernemersregeling is anno 2020 een vrijstelling. Dat betekent dat je géén btw in rekening

Lees verder »