Bedankt voor jouw opbouwende feedback

Koop het e-book nu met 79% korting voor maar € 2,- (t.w.v. 9,95)

Beschrijving

Wanneer je start als zzp´er komt er veel op je af. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor alles wat er bij de bedrijfsvoering komt kijken. Uiteraard het werk zelf (jouw vak), maar daarnaast ben je ook verantwoordelijk voor de administratie, het klantcontact, de marketing en het doen van de belastingaangifte. Dit kost tijd, maar het geeft je ook veel vrijheid en voordelen. Zo heb je een aantal (fiscale) voordelen die je niet ontvangt als je een werknemer in loondienst bent, maar daar moet je dan ook wel weer het nodige voor doen. Na het lezen van dit e-book ben jij op de hoogte van alles administratieve en fiscale zaken die jij moet regelen.

Hoofdstuk 1

In dit hoofdstuk gaan we in op alle aspecten die komen kijken bij jouw start als zzp’er. Voor welke rechtsvorm moet je kiezen? En ben je verplicht om een zakelijke bankrekening te openen? Daarnaast gaan we in op hoe je zoveel mogelijk voordeel haalt uit kosten die je al hebt gemaakt voorafgaand je start.

Hoodstuk 2

Eenmaal gestart als zzp’er begint het dagelijkse proces van administreren. Daar komen een aantal zak en bij kijken, ook bespreken we de meest gemaakte fouten door ondernemers. Daarnaast ben je verplicht om elke paar maanden een btw-aangifte te doen.

Hoofdstuk 3

We sluiten af met kosten en bedrijfsmiddelen. Wat mag je nu wel als kosten opvoeren en wat niet? En hoe zit dat met tweedehands bedrijfsmiddelen? En hoe werkt dat met de auto? Dat soort vragen worden beantwoord in hoofdstuk 3.

De inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 – Starten als ondernemer
1.2 Rechtsvorm
1.2.1. Rechtspersoonlijkheid
1.3. Aanloopkosten en uren
1.3.1. Aanloopkosten btw
1.3.1.1. Btw terugkrijgen
1.3.1.2. Schrijf een brief of download onze voorbeeldbrief
1.3.2. Verwerken in de aangifte inkomstenbelasting
1.3.2.1 Uren (voor de inkomstenbelasting)
1.4 Zakelijke bankrekening openen
1.5 Conclusie hoofdstuk 1

Hoofdstuk 2 – Het proces van een zzp’er
2.1. Gestart als zzp’ er
2.2. De diverse fasen van jouw onderneming
2.2.1. Acquisitiefase
2.2.2. (Pre)Contractuele fase
2.2.3. Prestatiefase – Leveren van de dienst
2.2.4. Factureren
2.2.4.1 Facturen sturen
2.2.4.2. Factuureisen van de Belastingdienst
2.2.4.3. Uniek volgnummer
2.2.5. Administratiefase
2.2.5.1. Wat moet je allemaal opnemen in jouw boekhouding?
2.2.6. De afwikkelingsfase – de belastingaangifte
2.2.6.1. De btw-aangifte
2.2.6.2 Inkomstenbelastingaangifte
2.2.6.4 De zelfstandigenaftrek en andere ondernemersaftrekposten
2.2.6.4.1 De startersaftrek

Hoofdstuk 3 – Kosten en bedrijfsmiddelen
3.1. Verschil btw en Inkomstenbelasting
3.2. Gemengde kosten
3.2.1. Kosten
3.2.2. Bedrijfsmiddelen
3.2.3. Keuzevermogen
3.3. Tweedehands bedrijfsmiddelen
3.3.1. Administratie van tweedehands bedrijfsmiddelen en de btw
3.3.1.1 Verkoop van een bedrijfsmiddel
3.3.1.2. Aankopen bij een particulier
3.3. Vervolgstappen
3.4. Reiskosten
3.4.1. De auto: privé of zakelijk rijden?
3.4.1.1 Een belangrijk onderscheid – Btw versus IB
3.4.1.2 De inkomstenbelasting
3.4.1.3. De btw
3.4.1.4. Verschil in uitkomst
3.4.2. Conclusie – Auto van de zaak of privé
3.5. De fiets van de zaak

Bijlage – Btw-tarieven en vrijstellingen
Producten en diensten met 9% btw
Producten
Diensten
Vrijstellingen