Voorkom eindejaar stress, 5 tips om je administratie op orde te brengen!

2019 is echt voorbij gevlogen! En wees eens eerlijk… Heb jij je administratie al helemaal up to date? Wees de eindejaar stress voor en begin nu vast met het zetten van de puntjes de i.

Aftrekposten

Geld laten liggen is zonde. Controleer daarom als eerst of je nog aftrekposten mist in je administratie. Denk bijvoorbeeld aan de vaak vergeten telefoon en internetkosten thuis (deze mag je gedeeltelijk opvoeren als je thuis werkt), vakliteratuur, kosten voor het starten van je bedrijf en wellicht reis- en verblijfskosten.

Vrijstellingen / Regelingen

Daarnaast heb je wellicht recht op vrijstellingen of andere regelingen die voor jou positief uit kunnen vallen. Mocht je deze in de loop van het jaar niet hebben toegepast kunnen die bij de jaarafrekening voor een leuke verassing zorgen. Zo heb je misschien wel recht op de kleine ondernemersregeling waarbij je (een deel van) je btw terug kan vragen. Het is dus zeker de moeite waard om hier even in te duiken.

Papierwerk

Om straks je jaarafsluiting snel te kunnen afronden kan je je papierwerk maar beter vast op orde hebben. Maak een (digitale) map aan en verwerk je jaaropgave zodra deze binnenkomen. Zet je gemaakte kosten op een rij, inclusief bonnetjes en vergeet je je urenadministratie niet?

En als je toch bezig bent, plan dan gelijk je aangifte voor 2020. Veel boekhouders hebben het in het eerste kwartaal drukker dan druk. Door nu vast het contact te zoeken staan deze afspraken vast. Je hebt immers toch alles al voorbereid.
Investeren

Staat een nieuwe laptop op de planning maar blijf je het voor je uitschuiven? Wellicht is het toch slimmer om het gewoon te doen. Er zijn namelijk verschillende regelingen waaronder de KIA die je veel voordeel kunnen opleveren. In deze blog lees je meer over het wel of niet doen van een last minute investering, doe er je voordeel mee!

Budget

Vooruit denken hoort ook bij het afsluiten van het jaar. Wat zijn je plannen voor 2020, waar wil je in investeren, welke doelen wil je behalen etc. En vergeet hierin trouwens vooral jezelf niet! Zeker als zzp-er zijn we geneigd om maar “te kijken wat er overblijft”. NIET DOEN! Door een budget te zetten inclusief een vast salaris voor jezelf gun je jezelf zekerheid en rust.

Deze plannen vast opzetten in december zorgt ervoor dat je op 2 januari echt clean kan beginnen en je meteen kan storten op je doelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.